Et besøk i et arkiv og bruk av arkivmateriale i undervisningen i skolen er i på flere måter relevant i forhold til de målene som læreplanene fastslår.
Arkivenes relevans for skolen
Autentiske primærkilder
Når man arbeider med autentiske primærkilder til fortiden, kommer man i kontakt med virkelige mennesker og miljøer. Man får en nærhet til historien som ferdige lærebøker aldri kan gi. I arkivene kan en finne informasjon om seg selv, sin slekt, og eget nærmiljø. Identifisering med ekte mennesker, virkelige hendelser og virkelige miljøer starter tanker og refleksjoner, styrker egen identitet og skaper forståelse for andre.
Kildekritikk
Den direkte kontakten med arkivmateriale gir også eleven en forståelse for at det ikke finnes én historie – gitt en gang for alle, men at historie skapes av en mengde puslespillbiter som tolkes av den som leser, og at nye versjoner av fortiden kan skapes om og om igjen. Ved å øve om arkivkompetanse øver man samtidig opp kildekritisk tenkning og evnen til å forholde seg til tekst. Det er viktige kunnskaper i dagens informasjonssamfunn.
Arkivkunnskap viktig for demokratiet
Kommunale arkiv inneholder dokumentasjon på samfunnets beslutningsprosesser, på styringen av lokalsamfunn. Som innbygger bør det være et mål å være delaktige i demokratiske prosesser. Uten tilgang til informasjon blir dette en vanskelig oppgave. Arkiv er et viktig verktøy for demokratiet. Barn og ungdom må gjøres oppmerksom på at informasjon finnes, vite hvor den finnes, kunne ta del i den og bruke den selvstendig. Det er en rettighet å ta del i arkivenes informasjon, og at innsynsregler gir mulighet til kontroll av styrende politikere og offentlig forvaltning.
Det bør være like selvsagt å ha kjennskap til arkiv, som til bibliotek og museer.
Kilde:
Sjögren, Eva og Catarina Lundström: Historia på riktigt! – arkivpedagogik i praktiken,Värnamo 2001
«Det bør være like selvsagt å ha kjennskap til arkiv, som til bibliotek og museer.»