I gamle dager var det vanlig at barn arbeidet for at familien skulle klare seg gjennom året. En lærer i gamle Karlsøy ble til og med kalt for en tidstyv.
Skolen før og etter 1860
Før skoleloven av 1860 kom, var den viktigste oppgaven skolen hadde, å lære barna opp i kristendom. Da hadde barna i Karlsøy om lag 2 ukers undervisning pr. barn årlig. Når et barn forsømte eller var borte fra skolen, kunne det stå lignende ting som dette i skoleprotokollen for året 1858:
«Aars. T. skoleforsømmelse: Delds fattigdom men i særdelesh. Uvillighed fra forældrenes side. Der skal slet ikke være noe kristelig alvor i huset. Forældrenes hus».
Med skoleloven av 1860 skulle skolen ikke bare være «kirkas forlengede arm og som en forskole for det voksne menighetsliv» (Bratrein 1992:205). Skolen skulle være allmendannende. Det betyr å gi opplæring i fagene som vi kjenner dem i dag, lesning, skriving, matematikk, geografi, historie og naturfag. Kristendom ble med det bare ett av fagene, selv om kristendom fremdeles hadde stor plass. Det førte til at barna måtte bruke mer tid på skolen. Loven sa at det skulle være minst 9 ukers skole pr. år. Det kom i konflikt med at barna var viktig heime i arbeidet.
Skoleskyss
På den tiden fantes det ikke veier. Læreren gikk eller fikk båtskyss til skolene, og bodde på gården eller annet sted like i nærheten. Elevene måtte også gå eller bli rodd med båt til skolen. Det gikk bare stier eller tråkk mellom gårdene, og noen steder måtte de bli rodd av foreldrene. Noen steder var det veldig langt fra der skolebarna bodde og til skolegården. Da kunne det ta veldig langt tid før barna kom seg til skolen. Mange ble hjemme fordi det var så langt. I 1862 ble det skrevet i skolevisitasprotokollen ved skolevisitasen (Eksamensdagen) s 126:
«Som almindelig grund til skoleforsømmelse i Sørfjords samtlige skolekretse er; Veien er saa lang, han sine steder over fjorden, Mangel paa tid og fattigdom»
I Sørfjord måtte elvene fra Holmbukt over fjorden til Sjursnes Várpenjárga for å gå på skole, og noen ganger motsatt vei. Hvis det var dårlig vær eller at de av annen grunn ikke kunne bli rodd over fjorden, ble det vanskelig for barna å møte fram til undervisning.
I 3. krets Jægervatn Jávremohkki opplyses det i skolevisitasprotokollen s.81 at:
«I tredje krets er der siden forrige examen avholdt skole i 64 dage. Som almindelig aarsag til skoleforsømmelse oppgaves mangel paa tid. (Potetsætning, seifiskeriet) til dels forgiven for lang vei, henimod ½ miil (litt over 5 km).
«I tredje krets er der siden forrige examen avholdt skole i 64 dage. Som almindelig aarsag til skoleforsømmelse oppgaves mangel paa tid. (Potetsætning, seifiskeriet) til dels forgiven for lang vei, henimod ½ miil»
«Man benytter børnene så meget til arbeide»
Den 4 juli 1861 var det skolevisitas krets 20 Sjursnes Várpenjárga. Der hadde det vært holdt til sammen 34 dager skole siden forrige eksamen. De 25 barna i kretsen hadde i snitt 22 dagers fravær eller totalt 65% fravær, og det er innført i skolevisitasprotokollen side 75:
«Som almindelig aarsag til skoleforsømmelse opgives for en vesentlig del for liten anstrengelse fra foreldres og foresattes side til at sende børnene til skole derfor at man benytter børene så meget til arbeide, at der haves kun altfor liten tid til skolegang, og endelig fattigdom, som hindrede fra førnøden udrustning til skolen, til dels kan vel ogsaa haardt veir have hindret skolesøgningen».
Senere ble det vanlig ble det vanlig med såkalt internering. Da måtte barna som bodde langt unna skolen bo hos folk i nærheten av skolen. Mange steder var det egne bygg for dette som ble kalt internat. Men det er en annen historie.
«Som almindelig aarsag til skoleforsømmelse opgives for en vesentlig del for liten anstrengelse fra foreldres og foresattes side til at sende børnene til skole derfor at man benytter børene så meget til arbeide, at der haves kun altfor liten tid til skolegang, og endelig fattigdom, som hindrede fra førnøden udrustning til skolen, til dels kan vel ogsaa haardt veir have hindret skolesøgningen»